تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها
سرخط خبرها

ویدئو | روایتی از موزه بزرگ خراسان؛ بزرگترین موزه ایران | سفر به قلب تاریخ

  • کد خبر: ۱۶۴۵۵۴
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
ویدئو | روایتی از موزه بزرگ خراسان؛ بزرگترین موزه ایران | سفر به قلب تاریخ
روز جهانی موزه ها، فرصتی برای بازشناخت آثاری است که از سال ها تمدن بی تکرار ایران و سرزمین های همجوار که روزگاری قلمرو این سرزمین بزرگ بیرون آمده اند.

به گزارش شهرآرانیوز، شورای بین‌المللی موزه‌ها که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را این‌گونه تعریف کرده‌است: «موزه مؤسسه‌ای دائمی است و بدون هدف مادی که در‌های آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، پژوهش در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آن‌ها به منظور بررسی و بهره معنوی است.»

موزه، نهادی غیرانتفاعی و دائمی در خدمات جامعه است که به تحقیق، گردآوری، حفاظت، تفسیر و نمایش گذاشتن میراث ملموس و ناملموس می‌پردازد. نهادی در دسترس و جهان‌شمول که درهایش به روی همگان باز است و تنوع و پایداری را پرورش می‌دهد. آن‌ها از نظر اخلاقی، حرفه‌ای و با مشارکت جوامع اداره می‌شوند و با ارائه تجربیات متنوع برای آموزش، لذت، تفکر و به اشتراک‌گذاری دانش، ارتباط برقرار می‌کنند.

در مورد تاریخچه و وجه تسمیه نام موزه نیز اینطور گفته اند که کلمهٔ موزه را از واژه یونانی (Mousein) گرفته‌اند که نام تپه‌ای بوده‌است در آتن که در آن عبادتگاهی برای «موز»‌ها که نه الهه هنر و صنعت بوده‌اند، ساخته شده بود.

موزه در ایران از سال ۱۲۹۰ قمری شکل می‌گیرد. ناصرالدین شاه قاجار در پی سفری به اروپا، با خود اشیائی می‌آورد و فضایی را تحت عنوان موزه راه اندازی می‌کند. اینک سال‌ها از آن اتفاق گذشته و کاخ محل زندگی شاه قجری، موزه‌ای بزرگ و شکیل به اسم کاخ موزه «گلستان» است.

مشهد نیز به نوبه خود، موزه‌های مهم و اثرگذاری دارد. موزه و آرامگاه نادری، موزه توس و موزه بزرگ خراسان که این آخری، بزرگ‌ترین و استانداردترین موزه ایران بنا به تعریف رسمی سازمان جهانی موزه‌ها «ایکوم» است.

موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد می‌باشد که طرح ساخت آن به سال‌های ۱۳۵۴ یا ۵۵ خورشیدی باز می‌گردد و مرحوم مهندس میرفندرسکی آن را طراحی کرده است. سال‌ها زمان برد تا این موزه عظیم در مکان کنونی ساخته و پرداخته شود. شکل این موزه برگرفته از کاخ خورشید در کلات است و با اشکالی مدرن، زینت داده شده است. در ادامه، معرفی این مجموعه بزرگ ملی در پهنه خراسان را مشاهده خواهید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->